Wednesday 22 August 2007

Even een Nederlands stukje voor de familie (in Dutch for the people back home)

Omar heeft vandaag zijn derde schooldag en ze houden hem en de mensen met wie hij het voorbereidende programma volgt goed bezig. Afgelopen zondag begon het met een diner en wat uitleg over de week die zou gaan komen (deze dus) en daarna kregen ze een map mee met ongeveer 5 uur aan huiswerk voor de maandag. ' s Ochtends gaat hij, samen met Irina en Aliya naar Insead en ergens tegen 1900 (gisteren 20.30) komen ze thuis om aan de slag te gaan met een uur of 3 huiswerk. Hij heeft zelf het gevoel dat hij al 3 weken op school zit en hij begint vakken zoals finance en accounting zelfs leuk te vinden!

Ik zelf ben verschillende dingen aan het doen om me te vermaken, al moet ik zeggen dat het slechte weer (op dit moment komt het weer eens met bakken uit de hemel) het niet makkelijk maakt om de toerist uit te hangen en met de camera op pad te gaan. Omdat ik de afgelopen dagen wel al een aantal dingen heb gedaan en gezien kan ik wel al een korte opsomming geven van hoe het leven er in Fontainebleau aan toe gaat, zo vanuit de ogen van iemand die niet aan het voorbereiden is om naar school te gaan.

-De mensen zijn over het algemeen vriendelijk en als jij eerst groet dan doen zij het terug. Ik herken zelfs al een aantal mensen van vorige keren dat ik ze gezien heb, we hebben nog geen contact en ik moet eerlijk bekennen dat al deze mensen allemaal een hond hebben en dat ik die herken.

-Ik heb me aangepast aan het Franse leven en koop nu om de dag een stokbrood. Hier loop ik dan met het brood onder mijn arm mee naar huis. Het enige waar ik nog aan moet wennen is het meel. Het is me nu al een aantal keer overkomen dat ik dacht relaxed naar huis te lopen met het ding onder mijn arm of soms tegen me aan houdend, om dan bij het wachten op een stoplicht er (weer) achter te komen dat de stokbroden hier royaal bepoederd worden met meel en dat ik dus grote witte meel vlekken overal op mijn kleding heb. Ik zal dus nog beter de Fransen moeten gaan bestuderen aangezien ik nooit witte vlekken op hun jassen zie...

-Vandaag hadden we afgesproken met een paar Insead partners. Leuke mensen en we hebben een tijdje zitten praten en de eerste ervaringen zitten vergelijken. De interesses zijn wel gevarieerd, dat merkte ik vooral toen er een vroeg of we zin hadden om een brei-clubje te vormen. Ik heb toen maar eerlijk (en op een aardige manier) verteld dat ik niet kan breien en dat ik het ook niet echt graag wil leren. We hebben wel afgesproken om naar Parijs te gaan om kleding te kopen aangezien bijna iedereen hier zit met dunne zomerkleding.

-We hebben al 1 paraplu gedoneerd in de trein van Fontainebleau-Avon naar Gare de Lyon. Jammer want die hadden we nu goed kunnen gebruiken.

-Er zijn maar weinig mensen hier in huis die willen of kunnen koken. Onze Indiase overbuurman kan heel goed verpakkingen in de magnetron doen en de rest houdt het bij brood of afhaal pizza. Ik moet eerlijk bekennen dat ik, in tegenstelling tot de Indiase partners waar ik vanmorgen mee gesproken heb, ook niet zoveel kook en dat pasta en omelet mijn grootste culinaire wonderen waren. Bij de Indiase partners was een van de eerste vragen die ze stuurden in hun emails, waar ze meel konden vinden om chapati's te maken en kruiden voor de curries voor hun manlief als deze van Insead af komt.

-Ik ben zelf begonnen aan CFA boek over ethiek. Ik ben nu bezig alle onderdelen van de 7 Standards of Professional Conduct te leren. Vaak wel eenvoudig te begrijpen, uit de voorbeelden kan je al zien of er een standaard violated is. Echter, je moet alle standaarden kennen, compleet met voorbeelden waarin het fout gaat en hoe je het wel goed kan doen.
Een van de boeken die Omar 'moest' kopen is "A random walk down wall street" van Burton G Malkiel. Hierin beschrijft de beste man onder meer een aantal voorbeelden van beurs bubbles, waarbij de prijzen van tulpen, waardepapieren en aandelen in eerste instantie omhoog schoten omdat de mensen elkaar gek maakten en dat iedereen die dingen moest kopen. Iig, om weer terug te keren, in het boek worden voorbeelden beschreven waardoor ik beter het nut en de achtergrond van de gortdroge ethiek regels begrijp, wat het lezen dus makkelijker maakt.

-Eergisteren hebben Omar en ik samen met Sid en Marloes gechat, compleet met camera. Erg leuk om te doen. Plus punt voor de Apple lap tops!! Ik ben bijna zo ver dat ik kan gaan skypen (bellen via internet)

Goed, het is inmiddels etenstijd geworden, ik ga er een eind aan breien (haha). Prettige avond en tot ziens.

2 comments:

Youssef said...

Hi guys,

I made it to INSEAD. I am planning on attending starting January.
Hope you are enjoying it.
See you guys sometime then!

Youssef.

Anonymous said...

Dag Omar,
Mooi dat het allemaal goed verloopt, jullie nieuwe avontuur. Ik blijf het in ieder geval volgen. Erg grappig dat je die 'visitors location' kan zien. Dat kleine punte NZ, ben ik :-)
Groeten, roger